Students Learning Together on Green Carpet

Autismi nuoruudessa

Autismikirjon piirteet ovat yksilöllisiä, yksi piirre ei tarkoita autismia, vaan piirteet voivat näkyä ja vaikuttaa eri osa-alueilla. Piirteiden seurannassa kannattaa siis huomioida miten ne vaikuttavat toimintakykyyn ja elämään.

Listaus ei ole kattava, eikä yksiselitteinen. Autismin tunnistaminen tapahtuu yleensä hiljalleen.

  • Erityiskiinnostukset ja niihin intensiivinen keskittyminen ja ajankäyttö
  • Mielenkiintoisista asioista oppiminen ja ulkoa opettelu
  • Yksityiskohtiin keskittyminen
  • Sosiaalisissa suhteissa:
    – Haastava saada kavereita ja voi olla yksinäisyyttä
    – Ei välttämättä kaivata kaverisuhteita
  • Tunteiden ilmaisu
  • Haasteet kertoa päivän tapahtumista
  • Aisti yli- tai aliherkkyys
  • Kielikuvien ja sanontojen haasteet
  • Varmistelu ja vahvistukset esimerkiksi toimintaan liittyen
  • Voimakas reagointi tiettyihin asioihin
  • Oppimisen soveltaminen toiseen ympäristöön
  • Pitkien ohjeiden muistaminen
  • Ihmissuhteiden haastava ymmärtäminen

Autismi ei ole sairaus, eikä synny kasvatuksen kautta.

Muutama ajatus läheiselle:

  • Kysy toimiva vuorovaikutus ja kommunikointi tapa
  • Hyväksy erilaisuus ja pyri ymmärtämään
  • Rutiinit ja selkeät ohjeistukset sekä informaatio yleensä helpottavat
  • Ennakointi

Itä-Suomen yliopiston hankkeessa on tutkittu autismikirjon oppilaiden ja luokkatovereiden välistä vuorovaikutusta. Hankkeen tulosten kautta on nähty, että oppilaiden ja autismikirjon oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen voidaan koulussa vaikuttaa.

Ohjaamista ja harjoittelun avulla voidaan tukea sosiaalisia, ryhmätyö ja ristiriita tilanteiden selvittämistä. Lisäksi selkeät ohjeet antavat tukea vuorovaikutukselle.

Ymmärtäminen oppilaiden vahvuuksien ja tarpeiden huomioinnissa on ryhmien muodostuksessa tärkeää. Lisäksi ryhmien moninaisuus ja turvallinen ilmapiiri luo yhteenkuuluvuutta.

Lisää täältä
(Lähteet Autismiliitto ja Itä-Suomen yliopisto)